اجرای والپست در تهران جزو یکی از  مراحل سفتکاری می باشد که دارای اهمیت بسیار بالایی است که حساسیت های  نظارتی و اجرایی دارد.

والپست عضوی از میان قاب های سازه و  عیر سازه ای می باشد که تیغه ها را به اسکلت ساختمان متصل می کند که در  برابر زلزله و باد مستحکم کند.

میان قال ها دیوار هایی هستند که به دلیل اتصال و یا عدم اتصال آن به سازه میان قال های سازه ای  و یا غیر  سازه ای نام  برده می شوند.

به صورت  کلی  اگر بخواهیم توصیبح دهیم  دیوارهایی که طول  آنت بیشتر از 4 متر باشد از والپست  یا وادار میانی استفاده می  کنیم.

اجرای-والپست-در-تهران_

اجرای والپست در تهران

همان طور که می دانید  یکی از بخش  های بسیار مهم مراحل ساختمان سازی دیوار  چینی است که اگر در زلزله های  گذشته بپردازیم متوجه  خواهیم  شد  که اغلب  تلقات ناشی  از  زلزله توسط  ریختن دیوار  ها بوجود  آمده است.

از  آن جایی  که کشور ایران دارای گسل های فراوانی است استفاده مناسب و اجرای والپست در تهران می تواند خسارت و تلفات را کاهش دهد.

برخلاف ساختمان  های بنایی دیوار  ها در سازه های بتنی و فولادی  نقش جدا کننده را دارند و   از  طرفی نیز اتصال دیوار  به یک المان غیر سازه ای به المان سازه ای مبحث  بسیار مهمی  است.

توجه داشته   باشیدت  که زلزله با دو عامل جذب نیرو و تعییر شکل و جا به جلیی مستهلک می شود.

به  عنوان  مثال اگر  دیواری از  A  به B   اجرا شود در صورت اتصال کامل به ستون از هز دو طرف در زمان زلزله دچار تعییر شکل و تخریب شدن  می شوند.

بنابراین برای کنترل نیرو زلزله باید دیوار های سازه جدا از هم اجرا شوند  و  طبق آیین نامه  2800 برخلاف دیوار میان قابی که به  ستون   چسبیده می  شود و سختی آن باید در رفتار سازه ای و محاسبات لحاظ  گردد دیوار غیر چسبیده از ستون ها به اندازه یک صدم ارتفاع دیوار  فاصله دارد به دلیل اینکه  در مواقع زلزله جابه جا شده و اجازه تغییر شکل به ستون ها را می دهد  تا آن ها آسیب  نبینند.

اجرای-والپست-در-تهران_

انواع   والپست

  • والپست  میانی
  • والپست انتهایی
  • والپست یا تیرک افقی

والپست میانی

طبق پیوست شش آیین نامه 2800  زمانی که طول دیوار بیش تر از  4 متر باشد باید اتز  والپست میانی به  عنوان  تکیه گاه استفاده شود تا   بتواند نیرو های خارج از ساختمان  را مهار کند.

والپست انتهایی

وادار  انتهایی  و  یا والپست  انتهایی سازه ای  است که  برای متصل کردن دیوار  به ستون موررد استفاده قررار می  گیرد.

اتصال دیوار  به عنوان  المان غیر  سازه ای بهد ستون که یک المان سازه  ای است از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

1-شاخک و گیره

در  این  روش با استفاده از گیره که به  دیوار پیچ می  شود استفاده شده  و همراه آن  یک  شاهخک که  درون گیره می افتد استفاده   می  شود.

وقتی که بلوک ها چیده  می شوند معمولا در هر  رج میلگرد  بستر قرار می گیرد که فاصله میلگرد  های  بستر اتز یکدیگر   توسط طراح  سازه و  طبق   نشریه 819 تعیین  می شود.

نسبت  به ارتفاع رج ها گیره  و  ساخک نیز  به همان  ارتفاع  با پیچ  و  ررول پلاک به ستون متصل می شوند و  با استفاده از میلگرد بستر دیوار به ستون متصل  می شود و شاخک به اندازه طول گیره  در  آن آزادی حرکت و قابلیت تنظیم ارتفاع دارد.

 

نکات  اجرایی  والپست

در بخش  والپست میانی با استفاده از دو  نبشی که توسط میلگرد به یکدیگر  متصل شده اند که فاصله آن ها دقیقا به اندازه ضخامت بلوک ها می باشد و   یا  ناودانی پیوسته و یا قوطی تشکیل می  شود.

برای اینکه  بتوانیم  والپست  میانی ررا به کف  سازه اتصال بدهیم باید از اتصال مفصلی استفاده  کنیم که  به این روش  است که با استفاده  از   صفحه  پلیت که جوش داده   می   شود که به تیر و یا دال متصل می  گردد.

توجه داشته باشید که والپست میانی اتصال تلسکوپی نباید از قسمت بالا به سقف  متصل شود چرا که در این صورت توانایی لازم  در برابر  زلزله را نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که تمامی قوطی و نبشی ها باید  قبل از جاگذاری  به آن  ها ضد  زنگ  بزنیم  که دچار  زنگ  زدگی نشود.

به  جهت اختلاق ضریب انبساط جرارتی در گچ و  آهن بهخختر است که در  قسمت هایی که  وال پست فولادی با   گچ  در ارتباط است از رابیتس استفاده کنیم تا از ارتباط مستقیم کچ  و آهن  جلوگیری کنیم.

یکی از دلایلی که باعث شده است امروزه والپست بیشتر از گدشته مورد استفاده قرار بگیرد زلزله کرمانشاه بوده است که تمامی دیوار ها تخریب شده و باعث ایجاد تلفات زیاد شده بود به همین  دلیل والپست امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

گروه مهندسی آتیس سازه

گروه مهندسی آتیس سازه می تواند کلیه پروژه های بزرگ و کوچک شما را در کمترین زمان ممکن انجام دهد.

به دلیل تقاضای بسیار زیاد در سراسر کشور گروه مهندسی آتیس سازه سعی دارد خدمات خود را در تمام نقاط تهران و شهرستانها گسترش دهد و شما می توانید برای ارتباط با کارشناسان و مشاوران آتیس سازه با مراجعه به سایت و یا تماس در ارتباط باشید.

یکی از توانایی های گروه مهندسی آتیس سازه پیش بردن هم زمان طراحی و اجرای بازسازی منزل می باشد.

ضمانت کاری یکی از مواردی است که گروه مهندسی آتیس سازه به آن عمل می کند و این ضمانت کاری باعث ایجاد اطمینان می شود که کارفرمایان محترم خانه خود را به راحتی به این گروه بسپارند.

گروه مهندسی آتیس سازه با داشتن بیش از 10 سال سابقه در خشان آماده ارائه خدمات در تهران و شهرستانها می باشد.

برای ارتباط با کارشناسان و مشاوران گروه مهندسی آتیس سازه با شماره تماس های زیر در ارتباط باشید.

حرف آخر

گروه مهندسی آتیس سازه با داشتن تیم متخصص و حرفه ای آماده خدمات رسانی به شما عزیزان می باشد

شما می توانید با تماس با شماره های زیر با کارشناسان گروه مهندسی آتیس سازه در ارتباط باشید :

021-88246730

021-22019546