دکوراسیون داخلی به سبک اسکاندیناوی

09129725874
دکوراسیون داخلی به سبک اسکاندیناوی

در اوایل قرن 20 دکوراسیون داخلی سبک اسکاندیناوی به دلیل ویژگی های کاربردی و ساده بودن شهرت یافت و امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. این سبک دکوراسیون به آرامی رشد کرد و در کشورهای اسکاندیناوی (دانمارک، ایسلند، نروژ، فنلاند و سوئد) شکوفا شد. این سبک را با دیوارهای سفید و کف چوبی و مبلمان مدرن می شناسند و طراحی این سبک آسان است.

به سبک دکوراسیون اسکاندیناوی اثر شبیه سازی یا تقلید هم می گویند؛ زیرا به نوعی از سبک مینیمالیست و شاخه های دیگر از دکوراسیون گرفته شده است.

تفاوت سبک مینیمال و اسکاندیناوی

ـ در خانه های با سبک مینیمال گرما و راحتی محیط فدای اصول سبک می شود و هیچ چیزی مانع از پیاده سازی المان های این سبک در طراحی نمی شود؛ ولی دکوراسیون اسکاندیناوی تمرکز خود را روی دلنشینی و راحتی محیط گذاشته است.

شاید به این دلیل است که شرایط اقلیمی کشورهایی که این سبک در آنجا شکل گرفته به دلیل سرمای طولانی هوا در این کشورها سعی شده که محیط داخل خانه گرمای لازم را داشته باشد.

به همین دلیل برخلاف مینمالیست ها در به کارگیری رنگ های مختلف محدودیتی ایجاد نکرده است. همچنین در سبک مینیمال سردی و بی روح بودن فضا توی ذوق می زند؛ اما راحتی و گرمای دکوراسیون در سبک اسکاندیناوی به چشم می آید.

ـ در این سبک نرمی و لطافت محیط کاملا محسوس است و فرد سریع با آن خو می گیرد؛ ولی در دکوراسیون مینیمال شخص به نوعی معذب است.

ـ این سبک تکمیل شده سبک مینیمال است و به نوعی ایرادات این سبک را رفع کرده است.

ـ از دیگر ویژگی های این سبک دراماتیک بودن است که در دکوراسیون مینیمال به دلیل کاهش لوازم طراحی داخلی ایجاد احساس بسیار سخت تر است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله طراحی دکوراسیون داخلی پیشنهاد می شود.

دکوراسیون داخلی

اصول سبک اسکاندیناوی

ـ استفاده از نور طبیعی در سبک اسکاندیناوی: در این سبک با طراحی پنجره های بزرگ و نورگیر فضای خانه را مملو از نور آفتاب می کنند و این کار باعث می شود که رنگ های به کار رفته در دکوراسیون جلوه بیشتری پیدا کنند و نور زیاد باعث می شود که خانه بزرگ تر و زیباتر از آنچه هست، نشان داده شود.

ـ دیوارها و سطوح عمودی ساده و هموار: در این سبک از رنگ های کمرنگ و مصالح ساده استفاده می شود. دیوارها و سطوح عمودی خانه ساده و بدون طرح با رنگ های کمرنگ و مات کار می شود.

ـ مبلمان ساده در سبک اسکاندیناوی: در طراحی دکوراسیون داخلی مبلمان سبک دکوراسیون را خیلی بیشتر از عناصر دیگر بازتاب می دهد. برای اجرای این سبک از مبلمان مدرن و نرم که ساده هم هستند، استفاده می شود. رنگ های روشن انتخاب بهتری برای مبلمان است؛ زیرا با دیگر عناصر دکوری اتاق هم هماهنگ می شود.

ـ زمین چوبی در سبک اسکاندیناوی: عناصری که در این سبک استفاده می شود روشنایی و آرامش را القا می کنند و برای کف اتاق ها هم از مصالح چوبی با رنگ های روشن مانند چوب درخت بلوط و زبان گنجشک استفاده می شود. کاربرد چوب در کف زمین زیبایی و جلوه خاصی به این سبک می دهد.

ـ دکوری های ساده و مدرن در سبک اسکاندیناوی: در این سبک انواع دکوری به صورت پراکنده ولی دارای نظم خاصی چیدمان می شود. دکوری ها متنوع مدرن و ساده هستند، مثل لوسترها و قاب عکس های ساده.

ـ رنگ های مات در سبک اسکاندیناوی: پالت رنگی در این سبک شامل رنگ های کمرنگ و مات است. استفاده از این رنگ ها به دلیل اینکه فضای خانه را از خسته کنندگی و کسالت خارج می کند و باعث بزرگ تر و بی نظمی نشان دادن فضا می شود، گزینه بسیار مناسبی است.

ـ چیدمان کاربردی در سبک اسکاندیناوی: تمرکز روی کارایی چیدمان وسایل و دکوری های خانه یکی از مفاهیم اساسی این سبک است. به دلیل این کاربردی بودن است که این سبک در بین مردم مورد اقبال واقع شده است.

ـ خطوط مستقیم در سبک اسکاندیناوی: همه عناصر اساسی و پایه در این سبک مانند مبلمان، پنجره ها و سایر دکوری ها با خطوط راست و صاف طراحی شده اند. خطوط صاف در عناصر دکوراسیون موجب می شود که کل فضا به صورت هماهنگ و یکپارچه دیده شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله دکوراسیون داخلی مدرن پیشنهاد می شود.

سبک اسکاندیناوی

فضای منظم طراحی داخلی اسکاندیناوی: از ویژگی های این سبک این است که از به هم ریختگی و بی نظمی به دور است و همانند سبک مینیمال فضاها قفسه بندی شده و همه وسایل به صورت کاملا تمیز و مرتب در داخل قفسه ها جای داده شده اند و فضای آرام بخشی را فراهم آورده اند.

استفاده از پارچه های گرم در طراحی داخلی اسکاندیناوی: برای ایجاد احساس راحتی در فضای خانه در طراحی دکوراسیون داخلی اسکاندیناوی از پارچه های گرمی مانند پشم، کتان و چرم استفاده می شود.

استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون داخلی اسکاندیناوی: در این سبک از گل و گیاه برای ایجاد حس و حال زیبایی و طراوت در محیط خانه استفاده می شود. گل و گیاه یکی از موارد لازم و ضروری در طراحی داخلی اسکاندیناوی است.

ایجاد فضا برای استفاده از هوای تازه در سبک اسکاندیناوی: در این طراحی از اتاق ها، فضاها و کمدهای بسته دوری می شود و با ایجاد مجاری تهویه و پنجره های باز هوای تازه در فضا جریان پیدا می کند. در این سبک کمدها یا مبلمان بزرگ و جاگیر به چشم نمی خورد.

هماهنگی با محیط زیست در طراحی اسکاندیناوی: در کشورهای اروپای شمالی برای طبیعت و محیط زیست احترام خاصی قائل می شوند. خانه های این سبک با محیط زیست هماهنگ طراحی می شود و از پنجره های عایق بندی شده و سقف های شیب دار استفاده می شود.

ارتباط فضای داخلی با فضای بیرون در سبک اسکاندیناوی: مردم اسکاندیناوی برای استفاده از نور و گرمای ملایم خورشید در تابستان خانه های خود را با بالکن های بزرگ و فضاهای باز طراحی می کنند. طراحی خانه ها به صورتی است که فضای خارج و داخل با هم ادغام می شود.

استفاده از پوست حیوانات در دکوراسیون سبک اسکاندیناوی: چون این سبک از کشورهای نسبتا سردسیر منتشر شده است و آنها در پوشاندن خود در بیرون خانه از لباس هایی که از پوست و پشم حیوانات تهیه شده است، این الگو در دکوراسیون داخلی این سبک هم دیده می شود و از این متریال مثلا در رویه کوسن ها یا بالش ها یا کفپوش استفاده می شود که حس گرما بخش بودن را به بیننده القا می کند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله دکوراسیون داخلی به سبک معاصر پیشنهاد می شود.

سبک اسکاندیناوی در طراحی داخلی

طراحی داخلی دکوراسیون با آتیس سازه

گروه مهندسی آتیس سازه با سابقه بسیار بالا و انجام پروژه های مختلف در امور دکوراسیون داخلی و خارجی خانه، مراکز تجاری و اجرای تمام مراحل بازسازی پروژه های ساختمانی فعالیت درخشانی دارد. 

برای اینکه سبک دلخواه خود را در طراحی دکوراسیون داشته باشید، می توانید  از طریق لینک زیر با آتیس سازه در ارتباط باشید.

با آتیس سازه سبک دکوراسیوان خود را داشته باشید.